Pääkaupunkiseutu – URHEA

Eeva Kantomäki
Valmennuspäällikkö
050-3947123
eeva.kantomaki@sul.fi

Suomen Urheiluliitto tekee tiivistä yhteistyötä pääkaupunkiseudun seurojen sekä pääkaupunkiseudun urheiluakatemian, Urhean kanssa.
Kaikkien pääkaupunkiseudulla valmentautuvien urheilijoiden suositellaan liittyvän Urheaan.

Suomen Urheiluliitto on osakkaana Urhea-halli OY:ssa, joka on osa isompaa Urhea-kampushanketta. Hankkeen tavoitteena on rakentaa Mäkelänrinteen lukion ja uintikeskuksen väliselle alueelle uusi olympiavalmennuskeskus. Uudet harjoittelutilat valmistuvat kesällä 2021. Olympiavalmennuskeskus tulee palvelemaan kansainväliselle huipulle tähtääviä ja siellä jo olevia urheilijoita. Urhea-halliin valmistuu mm. lajiharjoitteluolosuhteet usealle yleisurheilulajille sekä oheisharjoittelulle.

Talviharjoitteluolosuhteet

[button text="Urhea-kortti" radius="99" link="http://www.urhea.fi/valmennus/yleisurheilu/harjoituspaikkojen-kaytto/"]

Liikuntamylly

Liikuntamyllyn yleisurheilun vuorokalenterin löydät täältä. Urhea-kortin haltijoilla on mahdollista harjoitella vapaavuoroilla, akatemiavuoroilla sekä Helsyn varaamilla iltapäivävuoroilla.

Eläintarhan tunneli

Varauskalenterin löydät täältä.

Mäkelänrinteen uintikeskus

Mäkelänrinteen uintikeskuksessa voit harjoitella Urhea-kortilla. Lue tarkemmat ohjeet täältä.

Tarkistathan ajantasaisen varauskalenterin Helsingin kaupungin palvelusta täältä.

Kesäharjoitteluolosuhteet

[button text="Urhea-kortti" radius="99" link="http://www.urhea.fi/valmennus/yleisurheilu/harjoituspaikkojen-kaytto/"]

Eläintarhan urheilukenttä

Eläintarhan urheilukenttä toimii yleisurheilijoiden pääharjoittelupaikkana kesäaikaan.

Mäkelänrinteen uintikeskus

Mäkelänrinteen uintikeskuksessa voit harjoitella Urhea-kortilla. Lue tarkemmat ohjeet täältä.

Tarkistathan ajantasaisen varauskalenterin Helsingin kaupungin palvelusta täältä.

Valmentajat

Valmennuskeskuksessa toimivat valmentajat

Horisontaalihyppyjen ja kilpakävelyn valtakunnalliset NOVit tekevät työtään pääkaupunkiseudulta käsin. Heidän työssään on sisällä sekä paikallisia valmennustehtäviä että valtakunnallisia lajin koordinaatiotehtäviä.

[row_inner] [col_inner span="4" span__sm="12" padding="0px 0 0px 0px" margin="0px 0 0px 0px"] [ux_image_box img="39051" image_height="100%" text_padding="0px 0 0px 0px"]

Mikael Ylöstalo

Keskusvalmentaja

Urhea

[/ux_image_box] [/col_inner] [col_inner span="4" span__sm="12" padding="0px 0 0px 0px" margin="0px 0 0px 0px"] [ux_image_box img="31023" image_height="100%" text_padding="0px 0 0px 0px"]

Jani Lehtinen

Kilpakävelyn NOV

Espoon Tapiot

[/ux_image_box] [/col_inner] [row_inner_1] [/row_inner_1] [col_inner span="4" span__sm="12" padding="0px 0 0px 0px" margin="0px 0 0px 0px"] [ux_image_box img="31099" image_height="100%" text_padding="0px 0 0px 0px"]

Harri Laiho

Keskusvalmentaja, NOV

Urhea

[/ux_image_box] [/col_inner] [col_inner span="4" span__sm="12" padding="0px 0 0px 0px" margin="0px 0 0px 0px"] [/col_inner] [/row_inner]

Mäkelänrinteen lukiovalmennus

Mäkelänrinteen lukiovalmennuksessa toimii 7 valmentajaa.
Teholajien valmennustiimi
Valmennustiimiä vetää Diari Sharifi
Tiimin muut jäsenet ovat Harri Laiho, Olli-Pekka Mykkänen ja  Reijo Siitonen.

Kestävyyslajien harjoituksista vastaa Olli Pulkkanen.

Mäkelänrinteen lukiovalmennus

Mäkelänrinteen lukion valmennus

Mäkelänrinteen lukiovalmennuksessa toimii 6 valmentajaa.

Lukion valmennuksesta vastaa valmennustiimi: Harri Laiho, Olli-Pekka Mykkänen, Olli Pulkkanen, Diari Sharifi ja  Reijo Siitonen.

Jos olet kiinnostunut Mäkelänrinteen urheilulukion yleisurheilutoiminnasta ota yhteyttä
Diari Sharifi 0445656795

HAA-ohjelma

Helsinki Athletics Academy, HAA-ohjelma

HAA-ohjelma on Mäkelänrinteen lukion, Suomen Urheiluliiton ja Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian yhteistyössä toteuttama valmennusohjelma. Ohjelma on tarkoitettu Mäkelänrinteen lukion urheilulinjalle valituille yleisurheilijoille, joiden päälaji löytyy pika- ja aitajuoksuista, hypyistä tai moniotteluista. Ohjelman tarkoituksena on antaa urheilijoille mahdollisimman hyvät valmiudet kehittyä urheilijana pitkällä tähtäimellä ja saavuttaa oman potentiaalin mukaista urheilumenestystä uran huippuvaiheessa aikuisiällä.

Harjoittelu

Harjoittelua ohjaa pitkän tähtäimen suunnitelma, jossa ensimmäisen kahden vuoden aikana keskeiset kehityskohteet ovat urheilijan yleisessä urheilullisuudessa ja harjoitettavuudessa. Harjoittelu on monipuolista, määrällisesti riittävää ja nousujohteista, ja keskiössä on urheilijan kasvun tukeminen. Lajiharjoittelun ja lajiin liittyvän ominaisuusharjoittelun lisäksi harjoitteluun kuuluu säännöllisesti myös fysioterapeutin ohjaamia harjoituksia sekä muiden lajien (mm. voimistelu, kamppailulajit, pallopelit) harjoittelua. Lukiovaiheen jälkipuoliskolla harjoittelun painopiste siirtyy asteittain urheilijan lajivalinnan tukemiseen ja päälajin suuntaisessa harjoittelussa erikoistumiseen. Harjoittelu tapahtuu ryhmässä ja ryhmä on muutenkin kiinteä osa urheilijan arkea, silti harjoittelu suunnitellaan ja toteutetaan jokaisen urheilijan yksilöllisiin tarpeisiin vastaten.

HAA-ohjelman valmentajina toimivat SUL:n pääkaupunkiseudun valmennuskeskuksen ammattivalmentajat Harri Laiho (NOV) ja Diari Sharifi.

Arki ja opiskelu

Urheilijan arki on suunniteltu niin, että aikaa on riittävästi niin harjoittelulle, opiskelulle, kuin palautumisellekin. Hyvä opintojen ohjaus varmistaa, että opiskelut sujuvat suunnitellusti ja kunnollisesti. Lukion jälkeisen vaiheen kokonaisuus (jatko-opiskelupaikka ja uusi valmennus) katsotaan yhdessä kuntoon.

HAA-ohjelman harjoituskauden esimerkkiviikko:

Urhea-kampus mahdollistaa harjoittelun ja opiskelun lisäksi myös asumisen ja ruokailut samassa paikassa. Lisätietoa löydät tästä www.urheakoti.fi

Asiantuntijatoiminta

Urheilijan valmentautumisen tukena HAA-ohjelman osana toimivat Urhean asiantuntijat. Tiimiin kuuluu urheilufysioterapeutti, urheilulääkäri, psyykkinen valmentaja ja ravitsemusvalmentaja. Tiimi kokoontuu säännöllisin väliajoin yhdessä valmentajien kanssa varmistaen, että urheilijoiden tilanteet ovat kunnossa. Asiantuntijat ovat mukana myös harjoittelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Painopiste on ennaltaehkäisevässä ja terveyttä edistävässä toiminnassa, mutta tarvittava yksilöllinen tuki ja apu on matalalla kynnyksellä saatavilla heti tarvittaessa. Akatemian kaksoisura-asiantuntija ja KIHU:n valmennuksen asiantuntija ovat tiiviissä vuorovaikutuksessa valmennuksen kanssa. Liikuntakeskus Pajulahden kanssa toteutetaan säännöllistä testausta ja leiritystä.

Haku HAA-ohjelmaan ja pääsykriteerit

HAA-ohjelma on tarkoitettu teholajien urheilijoille, jotka on valittu Mäkelänrinteen urheilulukion tai Brändö Gymnasiumin urheilulinjoille.
Urheilijalta odotetaan
– useamman vuoden määrällisesti riittävää ja monipuolista harjoitustaustaa
– intoa, uskoa, asennetta ja tahtoa kehittymiseen pitkällä tähtäimellä niin, että lukioiässä harjoittelu keskittyy huippu-urheilun edellytysten kehittämiseen monipuolisen ja määrällisesti riittävän harjoittelun kautta

Mukaan ohjelmaan haetaan lukion aloittamisen yhteydessä, mutta hakea voi mukaan myös myöhemmin lukio-opintojen aikana, esimerkiksi toisen opiskeluvuoden alkaessa. Jos olet kiinnostunut HAA-ohjelmasta, ole yhteydessä Diari Sharifiin (yhteystiedot alla). Kiinnostuneille järjestetään haastattelu valmentajien kanssa, jonka pohjalta päätös tehdään.

Lisätiedot:
Harri Laiho, p. 0505601449, harri.laiho@urhea.fi
Diari Sharifi, p. 0445656795, diari.sharifi@urhea.fi

 

Asiantuntijapalvelut

Urheiluliitto tekee tiivistä yhteistyötä Urhean tukipalvelutiimin kanssa

Urhean asiantuntijapalveluja koordinoi Mika Saari.
Kaksoisuraan liittyvissä asioissa auttaa Juha Dahlström.

Fysioterapiasta Urheassa vastaa Vesa Kuparinen.

Voit lukea lisää asiantuntijapalveluista Urhean sivuilta, sieltä löydät myös ajantasaiset yhteystiedot. Voit kysyä lisää myös pääkaupunkiseudun valmennuspäälliköltä.

Urheilijat

Pääkaupunkiseudulla valmentautuu vuosittain lähes 30 SUL:n kolmeen ylimpään valmennusryhmään kuuluvaa urheilijaa, joista vuosittain noin kymmenen urheilijaa ovat HUY:n tukiurheiijoita sekä OKM:n apurahaurheilijoita.

Urheiluakatemiat kategorisoivat urheilijoita. Urhean kategorisointi löytyy täältä: Kategorisointi

Valmennusryhmäurheilijat:

Lassi Etelätalo – Leo Pusa

Kristiina Mäkelä – Tuomas Sallinen

Saga Andersson – Björn Andersson

Veli-Matti ”Aku” Partanen – Valentin Kononen

Jarkko Kinnunen – Valentin Kononen

Oskari Mörö – Petra Stenman

Annimari Korte – Mikael Ylöstalo

Matilda Bogdanoff – Anne Suoranta

Heidi Nokelainen – Harri Laiho, Leo Pusa

Senni Salminen – Matti Mononen

Tuomas Kaukolahti – Pekka Kelonurmi

Amanda Kotaja – Jussi-Pekka Kurtti

Tiia Kuikka – Keijo Kosonen, Jani Lehtinen

Viivi Lehikoinen –

Henry Manni – Juha Heinänen

Esa-Pekka Mattila – Leo-Pekka Tähti

Lotta Kemppinen – Mervi Brandenburg

Samuli Samuelsson – Mikael Ylöstalo

Roni Ollikainen – Harri Laiho

Toni Piispanen – Jari Nordblom

Topias Laine – Harri Laiho, Yki Laine, Diari Sharifi

Elina Lampela – Steve Rippon

Sara Kuivisto – Ari Suhonen

Enni Nurmi – Jani Lehtinen

Vivian Suominen – Ilpo Hanhisalo, Kirsi Ahonen

Vilma Berg – Matti Laatikainen

Iida Lounela – Janne Keränen

Kestävyysjuoksun yhteisharjoitukset

Pääkaupunkiseudun yhteistreenit  kestävyysjuoksijoiden osalta käynnistyvät jälleen Pirkkolassa juhlapyhien jälkeen.

Kokoontuminen tiistaisin klo 17.00 Pirkkolan urheilukentän huoltorakennuksen edessä. Harjoituksen pääteemana on koko kevään aikana vauhtikestävyysalue.
Harjoituksen kulku:
Klo 17.00  Alkuverryttely
Klo 17.20  Herättelyt (liikkuvuus ja koordinaatiot)
Klo  17.45 Vauhtikestävyysharjoitus
n. klo 18.30 Loppuverryttely ja rullaukset
Harjoitus tehdään kolmessa eri ryhmässä koronapandemiasta johtuvia rajoituksia noudattaen.
Nuorempien ryhmää (10 – 14-vuotiaat) vetää valmentaja Joonas Lehtinen, (Joonas aloittaa uudet työt helmikuussa, joten valmentaja todennäköisesti vaihtuu siinä vaiheessa). 15 – 20-vuotiaiden ryhmästä vastaa Markku Rimpiläinen ja aikuisten ryhmän vetäjinä toimivat Joni Oilinki ja Tommy Ekblom.
Aikuisten ryhmässä vetomatkat vaihtelevat riippuen urheilijan päämatkasta.
Syksyllä harjoituksissa oli vaihtelevasti 15 – 30 urheilijaa. Uusiakin kasvoja mahtuu mukaan keskuspuiston poluille. Ryhmäharjoittelu ja sen mukana tuleva kaverin sparraus tuo sopivaa lisävirikettä tekemiseen.
Tarkempia tietoja tiistain harjoituksesta voi kysellä
Tommy Ekblomilta puh. 0400 772625