Pääkaupunkiseutu – URHEA

Eeva Kantomäki

Valmennuspäällikkö

050-3947123

eeva.kantomaki@sul.fi

Suomen Urheiluliitto tekee tiivistä yhteistyötä pääkaupunkiseudun urheiluakatemian, Urhean, sekä alueen seurojen kanssa. Kaikkien pääkaupunkiseudulla valmentautuvien urheilijoiden (vähintään 16v. / 2. asteen opiskelu) suositellaan liittyvän Urheaan.Suomen Urheiluliitto on osakkaana Urhea-hallissa, jossa aloitti toimintansa elokuussa 2021 uusi olympiavalmennuskeskus. Olympiavalmennuskeskus palvelee ensisijaisesti kansainväliselle huipulle tähtääviä ja siellä jo olevia urheilijoita, mutta osin myös kansallista tasoa ja seurakenttää. Urhea-hallin yleisurheilutilassa on olosuhteet pika-aitajuoksuun (130m suora), pituussuuntaisiin hyppyihin sekä osaan heittolajeista. Lisäksi hallissa on lajeille yhteinen, kattava voimailutila ja muuta yleisharjoittelutilaa.

Talviharjoitteluolosuhteet

Kaikkien yleisurheilun sisähallien vakiovuorot löydät täältä: Hki yu-vuorot 2021-22.

Liikuntamylly, Eläintarhan tunneli, Urhea-halli

Liikuntamyllyn ja Eläintarhan tunnelin SUL-vuoroilla voivat harjoitella SM-tasoiset ja -ikäiset yleisurheilijat (2008s. ja vanhemmat), jotka kuuluvat alla listattuihin seuroihin*, sekä Urhean yleisurheilujäsenet seurasta riippumatta.Urhean akatemiakortin ostaneilla (ks. alempana info harjoituskorteista) on mahdollista harjoitella lisäksi Myllyn Urhea-vuoroilla.

*) HKV, HIFK, VU, Tapiot, Esbo IF, KU-58, Vantaan Salamat, KUY, Tapanilan Erä, Helsingin Tarmo, Veikkolan Veikot, IF Sibbo-Vargarna, Riihimäen Kisko, HSU, NYU, Borgå Akilles, Porvoon Urheilijat, LeSi, Keravan Urheilijat.

URHEA-hallin yleisurheilutilassa (-2 kerros) voivat harjoitella akatemiavuoroilla Urhean 1-2 tason urheilijat sekä Märskyn, PV:n Urheilujoukkojen ja Urhea-asunnoissa asuvat urheilijat. Urhean 3-tason urheilijat voivat käyttää SUL:n sunnuntain vuoroa klo 11-14 sekä vapaavuoroja (pääsääntöisesti iltaisin klo 19 eteenpäin). Kaikki Urhean yleisurheilijat voivat käyttää hallin voimaharjoittelutilaa sekä yleisharjoittelutilaa (lyhyt 60m suora / -1 kerros) kaikkina aikoina. Urhea-hallin tiloja käyttääkseen tulee hankkia Urhean akatemiakortti. Info akatemiakortista ja ohjeet sen hankintaan löytyvät täältä: HGIN KESKUS HARJOITTELUKORTIT

Kesäharjoitteluolosuhteet

[button text="Urhea-kortti" radius="99" link="http://www.urhea.fi/valmennus/yleisurheilu/harjoituspaikkojen-kaytto/"]

Eläintarhan urheilukenttä

Eläintarhan urheilukenttä toimii yleisurheilijoiden pääharjoittelupaikkana kesäaikaan.

Valmentajat

Valmennuskeskuksessa toimivat valmentajat

Pääkaupunkiseudun valmennuskeskuksessa toimii useita päätoimisia yleisurheiluvalmentajia.

Mikael Ylöstalo

Keskusvalmentaja (pika-aitajuoksut)

Urhea

Jani Lehtinen

Kilpakävelyn NOV

Espoon Tapiot

 

Harri Laiho

Keskusvalmentaja, NOV

(HAA-ohjelma / Mäkelänrinteen lukio + henkilökohtainen aikuisvalmennus)

Urhea

 

Diari Sharifi

Keskusvalmentaja

(HAA-ohjelma / Mäkelänrinteen lukio + henkilökohtainen aikuisvalmennus)

Urhea

 

Olli-Pekka Mykkänen

Keskusvalmentaja, nuorten parayleisurheilu

Urhea

 

Mäkelänrinteen lukiovalmennus

Mäkelänrinteen lukiovalmennuksessa toimii 5 valmentajaa. Teholajien valmennustiimiValmennustiimiä vetää Diari Sharifi. Tiimin muut jäsenet ovat Harri Laiho, Ville Halonen ja  Reijo SiitonenKestävyyslajien harjoituksista vastaa Olli Pulkkanen. Jos olet kiinnostunut Mäkelänrinteen urheilulukion yleisurheilutoiminnasta, ota yhteyttä Diari Sharifiin 044-5656795, diari.sharifi(at)urhea.fi.

HAA-ohjelma

Helsinki Athletics Academy, HAA-ohjelma

HAA-ohjelma on Mäkelänrinteen lukion, Suomen Urheiluliiton ja Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian yhteistyössä toteuttama valmennusohjelma. Ohjelma on tarkoitettu Mäkelänrinteen lukion urheilulinjalle valituille yleisurheilijoille, joiden päälaji löytyy pika- ja aitajuoksuista, hypyistä tai moniotteluista. Ohjelman tarkoituksena on antaa urheilijoille mahdollisimman hyvät valmiudet kehittyä urheilijana pitkällä tähtäimellä ja saavuttaa oman potentiaalin mukaista urheilumenestystä uran huippuvaiheessa aikuisiällä.

Harjoittelu

Harjoittelua ohjaa pitkän tähtäimen suunnitelma, jossa ensimmäisen kahden vuoden aikana keskeiset kehityskohteet ovat urheilijan yleisessä urheilullisuudessa ja harjoitettavuudessa. Harjoittelu on monipuolista, määrällisesti riittävää ja nousujohteista, ja keskiössä on urheilijan kasvun tukeminen. Lajiharjoittelun ja lajiin liittyvän ominaisuusharjoittelun lisäksi harjoitteluun kuuluu säännöllisesti myös fysioterapeutin ohjaamia harjoituksia sekä muiden lajien (mm. voimistelu, kamppailulajit, pallopelit) harjoittelua. Lukiovaiheen jälkipuoliskolla harjoittelun painopiste siirtyy asteittain urheilijan lajivalinnan tukemiseen ja päälajin suuntaisessa harjoittelussa erikoistumiseen. Harjoittelu tapahtuu ryhmässä ja ryhmä on muutenkin kiinteä osa urheilijan arkea, silti harjoittelu suunnitellaan ja toteutetaan jokaisen urheilijan yksilöllisiin tarpeisiin vastaten.

HAA-ohjelman valmentajina toimivat SUL:n pääkaupunkiseudun valmennuskeskuksen ammattivalmentajat Harri Laiho (NOV) ja Diari Sharifi.

Arki ja opiskelu

Urheilijan arki on suunniteltu niin, että aikaa on riittävästi niin harjoittelulle, opiskelulle, kuin palautumisellekin. Hyvä opintojen ohjaus varmistaa, että opiskelut sujuvat suunnitellusti ja kunnollisesti. Lukion jälkeisen vaiheen kokonaisuus (jatko-opiskelupaikka ja uusi valmennus) katsotaan yhdessä kuntoon. HAA-ohjelman harjoituskauden esimerkkiviikko:

Urhea-kampus mahdollistaa harjoittelun ja opiskelun lisäksi myös asumisen ja ruokailut samassa paikassa. Lisätietoa löydät tästä www.urheakoti.fi

Asiantuntijatoiminta

Urheilijan valmentautumisen tukena HAA-ohjelman osana toimivat Urhean asiantuntijat. Tiimiin kuuluu urheilufysioterapeutti, urheilulääkäri, psyykkinen valmentaja ja ravitsemusvalmentaja. Tiimi kokoontuu säännöllisin väliajoin yhdessä valmentajien kanssa varmistaen, että urheilijoiden tilanteet ovat kunnossa. Asiantuntijat ovat mukana myös harjoittelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Painopiste on ennaltaehkäisevässä ja terveyttä edistävässä toiminnassa, mutta tarvittava yksilöllinen tuki ja apu on matalalla kynnyksellä saatavilla heti tarvittaessa. Akatemian kaksoisura-asiantuntija ja KIHU:n valmennuksen asiantuntija ovat tiiviissä vuorovaikutuksessa valmennuksen kanssa. Liikuntakeskus Pajulahden kanssa toteutetaan säännöllistä testausta ja leiritystä.

Haku HAA-ohjelmaan ja pääsykriteerit

HAA-ohjelma on tarkoitettu teholajien urheilijoille, jotka on valittu Mäkelänrinteen urheilulukion tai Brändö Gymnasiumin urheilulinjoille.Urheilijalta odotetaan- useamman vuoden määrällisesti riittävää ja monipuolista harjoitustaustaa- intoa, uskoa, asennetta ja tahtoa kehittymiseen pitkällä tähtäimellä niin, että lukioiässä harjoittelu keskittyy huippu-urheilun edellytysten kehittämiseen monipuolisen ja määrällisesti riittävän harjoittelun kauttaMukaan ohjelmaan haetaan lukion aloittamisen yhteydessä, mutta hakea voi mukaan myös myöhemmin lukio-opintojen aikana, esimerkiksi toisen opiskeluvuoden alkaessa. Jos olet kiinnostunut HAA-ohjelmasta, ole yhteydessä Diari Sharifiin (yhteystiedot alla). Kiinnostuneille järjestetään haastattelu valmentajien kanssa, jonka pohjalta päätös tehdään.

Lisätiedot:

Diari Sharifi, p. 0445656795, diari.sharifi(at)urhea.fi

Harri Laiho, p. 050-5601449, harri.laiho(at)urhea.fi

Asiantuntijapalvelut

Urheiluliitto tekee tiivistä yhteistyötä Urhean asiantuntijoiden kanssa

Urhean asiantuntijatoimintaa koordinoi Mika Saari.

Kaksoisuraan liittyvissä asioissa auttaa Juha Dahlström.

Fysioterapiasta Urheassa vastaa Vesa Kuparinen.

Voit lukea lisää asiantuntijatoiminnasta Urhean sivuilta, sieltä löydät myös ajantasaiset yhteystiedot. Voit kysyä lisää myös pääkaupunkiseudun valmennuspäälliköltä.

Urheilijat

Pääkaupunkiseudulla valmentautuu vuosittain noin 50 SUL:n valmennusryhmiin kuuluvaa urheilijaa, joista vuosittain noin kymmenen urheilijaa ovat HUY:n tukiurheiijoita sekä OKM:n apurahaurheilijoita.Urheiluakatemiat kategorisoivat urheilijoita. Urhean kategorisointi löytyy täältä: Kategorisointi

SUL:n valmennusryhmäurheilijat:

TEAM FINLAND / Olympiakomitean tukiurheilijat (aikuiset):

Lassi Etelätalo – Leo Pusa

Kristiina Mäkelä – Tuomas Sallinen

Veli-Matti ”Aku” Partanen – Valentin Kononen

Annimari Korte – Mikael Ylöstalo

Senni Salminen – Matti Mononen

Lotta Kemppinen – Mervi Brandenburg

Toni Piispanen – Jari Nordblom

Henry Manni – Juha Heinänen, Jukka Kesälä

Elina Lampela – Rauli Pudas

Sara Kuivisto – Ari Suhonen

Viivi Lehikoinen – Laurent Meuwly, Mikael Ylöstalo

Amanda Kotaja – Jussi-Pekka Kurtti

TEAM FINLAND (nuoret)

Topias Laine – Yki Laine, Diari Sharifi

Vivian Suominen – Kirsi Ahonen, Mikael Ingberg, Tuomas Laaksonen

Nea Mattila – Mervi Brandenburg

Iida Lounela – Olli-Pekka Mykkänen

MAAJOUKKUE (aikuiset)

Oskari Mörö – Petra Stenman

Tuomas Kaukolahti – Pekka Kelonurmi

Tuukka Huuskola – Mikael Ylöstalo

Ville Lampinen – Pekka Kelonurmi, Ari Suhonen

Eero Saleva – Tommy Ekblom

Suvi Miettinen – Risto Saastamoinen

Hannu Granberg – Tommy Ekblom

Valtteri Kalliokulju – Mikael Ylöstalo

Jonni Blomqvist – Stefan Tallqvist

Erik Back – Nick Dakin, Tomas Back

Kristian Bäck – Mikael Ylöstalo, Diari Sharifi

Tiia Kuikka – Keijo Kosonen

Esa-Pekka Mattila – Leo-Pekka Tähti

Samuli Samuelsson – Mikael Ylöstalo

Roni Ollikainen – Harri Laiho

Enni Nurmi – Simon Baker

Anni Siirtola – Timo SIirtola

Saara Keskitalo – Eeva Kantomäki

Leo Uusimäki – Jaakko Erkinheimo

Viola Westling – Ari Paunonen

Senja Mäkitörmä – VIlle Halonen, Mika Reijonen

Heidi Nokelainen – Harri Laiho

MAAJOUKKUE (nuoret)

Saga Andersson – Björn Andersson

Silja Andersson – Björn Andersson

Noora Juslin – Stefan Tallqvist

Matias Komi – Mikko Komi

Benjamin Lee – Mikko Raunio

Iikka Alingue – Diari Sharifi

Anna Pursiainen – Eeva Kantomäki

Emilia Karell – Marcus Karell

Antti Pränni – Ville Halonen

Max Lampinen – Tero Lampinen

Roope Auvinen – Tommy Söderholm

Marco Kammer – Jani Vottonen, Aapo Räntilä

Joni Hava – Joni Oilinki

Sajan Irincheev – Jani Lehtinen

Tanja Kokkonen – Alina Talay

Patricia Kellgren – Kirsi Ahonen

Ellen Seisto – Jani Lehtinen

Kestävyysjuoksun yhteisharjoitukset

Pääkaupunkiseudun yhteistreenit kestävyysjuoksijoiden osalta pyörivät tammi-maaliskuussa stadionin sisäradalla torstaisin klo 16-18 (vähintään 17-vuotiaat A-luokan urheilijat).

Keväällä ja syksyllä yhteisharjoittelua toteutetaan Pirkkolassa:

Kokoontuminen tiistaisin klo 17.00 Pirkkolan urheilukentän huoltorakennuksen edessä. Harjoituksen pääteemana on vauhtikestävyysalue.
Harjoituksen kulku:
Klo 17.00  Alkuverryttely
Klo 17.20  Herättelyt (liikkuvuus ja koordinaatiot)
Klo  17.45 Vauhtikestävyysharjoitus
n. klo 18.30 Loppuverryttely ja rullaukset
Harjoitus tehdään useammassa eri ryhmässä.
Nuorempien ryhmää (10 – 14-vuotiaat) vetää valmentaja Joonas Lehtinen. 15 – 20-vuotiaiden ryhmästä vastaa Markku Rimpiläinen ja aikuisten ryhmän vetäjinä toimivat Joni Oilinki ja Tommy Ekblom.
Aikuisten ryhmässä vetomatkat vaihtelevat riippuen urheilijan päämatkasta.
Uusiakin kasvoja mahtuu mukaan keskuspuiston poluille. Ryhmäharjoittelu ja sen mukana tuleva kaverin sparraus tuo sopivaa lisävirikettä tekemiseen.
Tarkempia tietoja kestävyysjuoksun yhteisharjoituksista voi kysellä
Tommy Ekblomilta puh. 0400 772625.