Treenipäivä todisti: Kariston koululla ei kasva sohvaperunoita

Kuperkeikat kiepsahtelevat, pallot halkovat ilmaa ja lattia tömisee aitajuoksu- ja pituushyppypaikoilla, kun Kariston koulun nelosluokkalaiset ottavat ilon irti H-hetken treenipäivässä Lahdessa. Yleisurheilun ja liikunnan perustaitoihin nuoria opastavat Teija Takala ja Sanna Erkinheimo Lahden Ahkerasta.

- Oli kivaa oppia uusia juttuja. Pituushypyssä opin yhdellä jalalla ponnistamista ja pallonheitossa kovaa heittämisen, ratsastusta harrastava Pinja kertaili.

H-hetken treenipäivän Kariston koulu voitti arvonnassa. Siihen pääsivät H-hetkiohjelmaan syyskuussa ilmoittautuneet 3.-6. luokat. Ohjelmalla tuetaan lasten yleisurheilua ja perusliikuntaa kouluissa.

Mitä Kariston koulun jumppasalissa sitten touhuttiin?

- Tehtiin lapsille lajiradat, jotka kertoivat, kuinka yleisurheilussa harjoitellaan ja mitä siellä tehdään. Oli patja ketteryysasioille ja temppuille, aitajuoksua, jossa opittiin juoksurytmejä, sekä loikka- ja hyppypiste, jossa oli mukana lihaskuntoa. Kuntopallolla opiskeltiin kuulantyöntöä ja muilla palloilla muunlaista heittämistä, Takala kertoi.

- Parasta oli varmaan, kun sai tehdä kuperkeikkoja ja temppuja patjalla. Pallonheittokin oli kivaa. Siinä oppi kuulantyöntöotteet, telinevoimistelua ja cheerleadingiä harrastava, Henna totesi.

Samanlaiset tuntemukset oli jalkapalloa harrastavalla Valtterilla.

- Tykkäsin pituushypystä, pallonheitosta ja kuperkeikoista. Oli tosi kivaa saada vähän ekstraliikuntaa, Valtteri hehkutti.

h-hetki063.jpg
h-hetki080.jpg

”Arjessa liikkumista on harrastettu”

Kariston koululla liikuntaa arvostetaan ja se näkyi lasten taidoissa.

- Sen huomasi, että arjessa liikkumista on harrastettu. Se tuli ilmi myös, kun kyselin lapsilta arkiaktiivisuudesta, kuinka tullaan kouluun tai millä mennään illalla treeneihin. Aika moni liikkui fillarilla, Takala sanoo.

Jos lapset viihtyivät Takalan ja Erkinheimon treenien parissa, virkistävä kokemus se oli myös innokkaalle liikunnan ystävälle Hanna-Kaisa Kousalle. Hän on 4a-luokanopettaja ja 4b- ja 4c -luokkien liikunnanopettaja.

- Osa näistä asioista, jota tehtiin oli minulle tuttuja juttua, mutta sieltä tuli myös uusia ideoita, joita voisi itsekin kokeilla. Tuntia oli kiva seurata, kun oppilaat tekivät kaiken innokkaasti ja kuuntelivat ohjeita hyvin, Kousa sanoi.

Kariston koululla on päivittäin kaksi puolen tunnin mittaista välituntia, jolloin koululaiset ehtivät hyödyntämään koulun pihan monipuolisia liikuntamahdollisuuksia. Talvella pääsee myös luistimille ja varastosta halukkaat saavat pallon käyttöönsä.

- Aika usein luokassa on punaisia poskia, kun tulen sinne, Kousa sanoo ja muistuttaa, että liikuntaa on myös tuntien aikana.

- Esimerkiksi äidinkielen tunnilla saatetaan käydä käytävältä etsimässä joku tavu. Tai kun oppilas vastaa, noustaan ylös jos se on ”A”. Istutaan jos se on ”B” tai käydään kyykyssä jos se on ”C”.

h-hetki026.jpg
h-hetki062_002.jpg

”Kunto pysyy hyvänä ja jalat vetreinä”

Liikunnan ja oikeanlaisen ravinnon merkitystä Karistolla treenipäivään osallistuneille ei tarvinnut erikseen opastaa.

- On tärkeää liikkua, että kunto pysyy hyvänä ja jalat vetreinä, ettei tule sellaista sohvaperunaa, Valtteri totesi.

- Liikunta on tärkeää, mutta täytyy myös syödä hyvin ja terveellisesti, Pinja muistutti.

H-hetki ohjelma tarjoaa 3.-6.-luokkien opettajille tietoa kouluyleisurheilun opettamisesta erilaisten tuntimallien, ratojen ja vinkkien avulla.

Maksuttomaan ohjelmaan liittymällä saa Yleisurheiluohjaajan opas -kirjan, jota hyödynnettiin treenipäivässä Kariston koululla.

- H-hetkimateriaaliasta olen esimerkiksi tarkistanut, millaisia harjoitteita löytyy ja, kun on opettanut pienempiä lapsia ja väliin tulee isompia. Voi käydä katsomassa vaikka, miten sitä keihästä nyt heitetäänkään, Kousa sanoo.

Lahden Ahkeralle treenipäivä tarjosi tilaisuuden näyttää kuinka monipuolista yleisurheilu on.

- Karistossakin on sunnuntaisin treeniryhmä, ja Ahkerasta tullaan mielellään käymään kouluilla. Takala muistutti.

h-hetki052_002.jpg
h-hetki053_002.jpg
h-hetki097.jpg